Blusmonitoren

Blusmonitoren voor binnenvaart en zeevaart toepassingen.

Om de veiligheid aan boord van schepen naar een hoger niveau te tillen is het een must om blusmonitoren te plaatsen.
Deze zijn snel inzetbaar en er is volop bluskracht beschikbaar daarnaast geeft het uw schip ook nog eens een professionele uitstraling, kortom uw collega’s en opdrachtgevers zien letterlijk dat u om veiligheid geeft.

Het plaatsen van blusmonitoren gebeurt doorgaans aan dek nabij de manifolds. Een blusmonitor is te fixeren op één en dezelfde plek, een plek die het meeste risico vormt.
In de volksmond wordt een blusmonitor ook wel bluskanon genoemd het is gewoon een andere benaming voor het zelfde. Doordat blusmonitoren aan boord van binnenvaart tankers compact zijn wordt de term mini-blusmonitoren ook wel gebruikt.

Imitatie blusmonitoren.

Door de enorme vraag naar blusmonitoren zien wij steeds vaker imitaties verschijnen. Het ziet er leuk uit maar het is totaal niet te vergelijken met de echte varianten.
Echte blusmonitoren zijn gemaakt van gegoten delen, dit kan van messing, brons of aluminium zijn, het totaal vormt een uitgebalanceerd geheel. De blusmonitor gaat dus niet zwabberen ongeacht de hoeveelheid water die er doorheen gejaagd wordt.
Een professionele blusmonitor wordt gemaakt volgens een uitgekiend concept en is voorzien van een serienummer.

IMG_0745 IMG_0741

Polmai Blusmonitoren aan boord van een speciale Splijtbak.

Blusmonitoren worden zoals al eerder omschreven gemaakt van hoogwaardige materialen wij leveren ook alleen types met gelagerde sproeinozzles. Een sproeinozzle voor een blusmonitor is van essentieel belang voor een accurate blussing. De opbrengst van een monitor wordt grotendeels bepaald door de druk aan boord van binnenvaart schepen ligt dit meestal tussen de 4 en 6 Bar. De worplengte is afhankelijk van de opbrengst en de kracht van de brandbluspomp ook de wind speelt een belangrijke rol uiteindelijk moet het mogelijk zijn om 35 meter minstens te halen aan boord van een binnenvaart schip.

IMG_0237